A forgalmi vizsgán úgynevezett vizsgaútvonalakat kell bejárni.
A “B”-kategóriás képzésben a forgalmi vizsga előtt 21 órát kell vezetni. Ebből 4 órát városon kívül, úgynevezett országúti vezetés formájában. A lakott területen kívüli vezetés alatt legalább 160 kilométert kell mennünk, és szerencsések vagyunk, ha megismerhetjük ez idő alatt az autópályás vezetés fortélyait is! A forgalmi vizsga útvonalai közül is van, amelyik elhagyja a várost! Ezen felül 2 óra kötelező sötétben történő, úgynevezett éjszakai vezetést is tartalmaz a tanterv. Az évszakoknak megfelelően meg van határozva melyik hónapban melyik az a legkorábbi időpont, amikor ezt a vezetési gyakorlatot meg lehet kezdeni.
A forgalmi vizsga
Itt derül ki, hogy sajátítottuk el a KRESZ-szabályokat, a vezetéstechnika és vezetéselméleti ismereteket, hogy szerepelünk a forgalomban. Fontos! A forgalmi vizsgán legyen nálunk az érvényes személyi igazolványunk és a fényképes tanuló igazolványunk! A forgalmi vizsga a vizsga kiinduló helyéről indul. A vizsgabiztos leegyezteti a személyes adatainkat, majd a szerencsére bízva egy vizsga feladatlapot húzat velünk! Ezen a lapon egy szám szerepel, amely egy útvonalat jelent, amerre a vizsgán haladni fogunk. Természetesen a konkrét nyomvonal menet közben fog eldőlni. A forgalmi vizsgán az indulás előtt szintén le kell ellenőrizni mindazokat, amiket a járműkezelési vizsgán, sőt egy üzemi fékpróbát is kell tennünk. Az ellenőrzések megállapításait az oktatónk felé hangosan közöljük!
A leggyakoribb azonnali sikertelenséget okozó hibák:
- gyalogos elsőbbségének nem megfelelő biztosítása
- elsőbbség meg nem adása (általában jobbkezes utca elnézése)
- közvetlen balesetveszély
- gyorshajtás
- záróvonal átlépése
- buszsávban közlekedés
- szabálytalan iránytartás, kanyarodás
- sikertelen parkolási kísérlet
A vizsgaszabályzat szerint a kisebb hibákra hibavonalat kapunk. Sajnos 10 hibavonal felett szintén sikertelen a vizsgánk! A vizsga végén a kiindulási helyen a vizsgabiztos értékeli a teljesítményünket és ez alapján minősíti a vizsgát sikeresnek vagy sikertelennek! A sikeres vizsga nem jogosít még önálló járművezetésre, azt csak a meglévő vezetői engedély birtokában lehet gyakorolni!
Mennyibe kerül?
Mennyibe is fog ez nektek kerülni? Bármilyen olcsó hirdetést találtok, ne vágjon bele senki, akinek a beiratkozást követően nem áll rendelkezésre legalább 200-250 ezer forint (több autósiskolában engedik a részletfizetést is). Ha találtok is olyan hirdetést, amely olcsó ajánlattal kecsegtet, ne felejtsétek, hogy a 30 órás vezetés akár 60 órába is kerülhet. Tehát érdemes jól körülnézni, tájékozódni. Figyelem! Ma már elfogadott szokás a legtöbb iskolában, hogy plusz órák díja pár száz forinttal magasabb, valamint kötelező órákat kell vennünk a sikertelen vizsgák utáni felkészüléskor is. Mire számítsunk?
Nézzük az átlagos, elfogadható árakat, költségeket:
- Elméleti tanfolyam díja: 30-40 000 Forint
- Vezetési óradíjak az első 30 órában: 5000-7500 Ft/óra
- Vezetési óradíjak a pótórák alatt: 5000-7500 Ft/óra
Alapórákra vetítve a minimális átlagköltség 150 000-225 000 forint között változik iskoláktól függően. De pl. 10 pótórával és két bukott vizsgával ez a díj megemelkedhet akár 205-280 ezer forintra is.
A hatósági díjak
A jogosítványszerzés költségei nem csak a tandíj befizetésével járnak! Tételesen: KRESZ-vizsga díja: 4600 Ft, Forgalmi vizsga díja: 11000 Ft, Közúti elsősegély vizsga díja: 8200 Ft, Orvosi alkalmassági díja (10 évre) 4000 Ft, Elsősegély-tanfolyam díja (kb.) 14-16000 Ft, Jogosítvány kiadás illetéke 7200 Ft. Ezek természeten változhatnak minden évben, érdemes mindig utána nézni
Sok sikert, eredményes felkészülést kívánunk!